Tunnelförstärkning Fjordling 17

Fjordling 17 med vattentunnel byggdes på 1960-talet.
Tunnel är fastskruvad i skrovet med hjälp av Helicoil, vilket är en ingjuten gänga utformad som en metallspiral.
Den konstruktionen har några svagheter vilket gör att det kommer in vatten i dubbelbotten.
Konsekvensen är att båten blir tung och tillslut ruttnar träet i durken.
Vi har utvecklat en ny tät och stark konstruktion.


Förstärkningarna tillverkas helt i syrafast rostfritt stål.
De limmas på insidan av botten och originalskruvarna ersätts med längre M6.
Fördelarna är att båten blir tät i botten och man kan dessutom demontera tunneln vid behov, även efter att man monterat en ny durk i båten.

Tunneln är fastskruvad med antingen 81 eller 101 st skruvar. 
En tydlig monteringsanvisning ingår i leveransen.

OBS: Om hela tunneln tas bort, är det viktigt att den även limmas fast i båten vid återmonteringen.

Skillnaden mellan original och den nya förstärkningen
Så här ser en installation ut