Reservdelar Fjordling 17

Fjordling 17 byggdes i Norge på 1960-talet och de såldes över hela Skandinavien.

Många av båtarna finns kvar, men de börjar bli i behov av renovering.
Eftersom det är svårt att få tag i reservdelar har vi börjat utveckla och ta fram delar. 
Ett exempel är relingslisten som är speciellt designad till Fjordling 17.
Vi tar löpande fram nya reservdelar.

Vi har lång och gedigen erfarenhet av de här båtarna.

Vi levererar till alla länder.

Relingslist / Fenderlist

Skrov och däck är lite speciellt sammanfogade, vilket har gjort det svårt att hitta en relingslist som passar bra.
Det har vi nu löst.

I utvecklingsarbetet gjorde vi flera olika modeller med hjälp av 3D-teknik. Efter en del testande kom vi fram till en design som passar perfekt på Fjordling 17.

Vi tillverkar listen i svart och grått och de är förpackade i 13 meters längder, vilket är det som behövs för en montering.

Går även att beställa i större längder, men då blir det lite längre leveranstid.

Listen tillverkas i Sverige.

Pris: 1950 kr, inkl. moms plus frakt

Monteringsanvisning »

Tunnelförstärkning

De flesta Fjordling 17 är byggda med vattentunnel.

Original är tunnel fastskruvad med hjälp av Helicoil, vilket är en ingjuten gänga utformad som en metallspiral.
Den konstruktionen har några svagheter vilket gör att det kommer in vatten i dubbelbotten.
Konsekvensen är att båtarna blir tunga och tillslut ruttnar träet i durken.
Vår egna konstruktion ger en tät och stark konstruktion som avhjälper problemet.

Förstärkningarna tillverkas i syrafast rostfritt stål (A4).
De limmas på insidan av botten och originalskruvarna ersätts med längre M6, i rostfritt. Skruvar ingår ej.
Fördelarna är att båten blir tät i botten och man kan dessutom demontera tunneln vid behov, även efter att man monterat en ny durk i båten.

Antalet skruvar skiljer mellan årsmodellerna, så kontrollera hur många skruvar din båt har.
En tydlig monteringsanvisning ingår. Läs den noga och följ den.

OBS: Om hela tunneln tas bort, är det viktigt att den även limmas fast i båten igen vid återmonteringen.
Passa då även på att göra själva tunneln starkare, så att den bättre klarar påfrestningarna.

Pris: 45 kr/st inkl. moms plus frakt

Läs mer »
Monteringsanvisning »

Kantlist till HT

På kanten på HT sitter det profiler i aluminium och de kan efter många års användning se lite tråkiga ut.
Vi tillverkar en list i i rostfritt med samma mått som original.
För att göra det extra snyggt är de högblanka.

Pris: 480 kr/set inkl. moms plus frakt

Stag till rattkonsolen

De äldre Fjordlingarna saknar metallstaget som stärker upp rattkonsolen.
Konsolen blir starkare och stabilare med staget som kom på de senare båtarna.
Originalet är tillverkat i kromad mässing, medan våra stag är tillverkade i rostfritt stål som är blankpolerat. 
Det är en stark design som dessutom håller länge.

Pris: 1300 kr/st inkl. moms plus frakt

Kantlist till träinredningen

På kanten på träinredningen sitter det en T-list.
Vi har tagit fram lister motsvarande de som sitter original.
Notera att tjockleken på inredningen skiljer i båten.

Vi har lister i dessa mått:
− 12 mm grå
− 14 mm vit
− 15 mm grå
− 16 mm grå

Luftning hydraulstyrning

Att få bort all luft från en hydraulisk styrningen kan ibland vara en utmaning, när man inte har en professionell fyllningsmskin från SeaStar.
Vi har tagit fram en enkel och smidig slang med snabbkopplingar som passar direkt på luftningsnipplarna på SeaStars styrcylindrar.

Fungerar så att man ansluter slangen till båda luftningsnipplarna som sen öppnas dem genom att skruva på dem.
Det gör att man kan fortsätta vrida på ratten även efter att kolven nått sitt ändläge tack vare att oljan cirkulerar då i systemet och tar med sig luften upp till rattpumpen.
Vrid ratten åt båda hållen och ändra gärna läget på cylindern för ett bättre resultat.
När slangen är monterad kan man svänga motorn för hand och då ser man om det finns luft kvar i systemet.
Är styrningen redan fylld med olja men behöver luftas, går slangen att beställa fylld med olja så att det inte tillförs någon ny luft.