Reservdelar Fjordling 17

Fjordling 17 byggdes i Norge på 1960-talet och såldes över hela Skandinavien.

Många av båtarna finns kvar och de börjar bli i behov av renovering.
Det kan vara svårt att få tag i reservdelar. Därför utvecklar och tillverkar vi olika reservdelar.
Ett exempel är relingslisten som är speciellt designad för Fjordling 17.
Vi tar löpande fram nya reservdelar.

Vi har lång och gedigen erfarenhet av dessa båtar.

Vi levererar till alla länder.

Relingslist / Fenderlist - TILLFÄLLIGT SLUT

Skrov och däck är lite speciellt sammanfogade, vilket har gjort det svårt att hitta en relingslist som passar bra.
Det har vi löst.

I utvecklingsarbetet gjorde vi flera olika modeller med hjälp av 3D-teknik och kom vi fram till en design som passar perfekt på Fjordling 17.

Vi tillverkar listen i svart och grått och de är förpackade i 13 meters längder, vilket är det som behövs för en montering.

Går även att beställa i större längder, med lite längre leveranstid.

Listen tillverkas i Sverige.

Priser inkl. moms plus frakt:
Relingslist    1950 kr/st


Monteringsanvisning »

Stag till HT

Original är stagen gjorda i kromad mässing.
Nu kan du beställa nya stag i polerat rostfritt som är starkare och håller länge.

Pris: 2700 kr/set inkl. moms plus frakt

Stag under rattkonsolen

På båtar med den äldre inredningen saknas metallstaget under rattkonsolen.
Konsolen blir mycket starkare och stabilare med det här staget.
Originalet är tillverkat i kromad mässing, medan våra stag tillverkas i polerat rostfritt stål. 
Det är en stark design som håller länge.

Pris: 1500 kr/st inkl. moms plus frakt

Kantlist till HT

På kanten på HT sitter det aluminiumprofiler och efter många års användning kan de se lite tråkiga ut.
Vi tillverkar en list i rostfritt med samma mått som original.
För att göra det lite extra snyggt är de högblanka.

Pris: 535 kr/set inkl. moms plus frakt

Tunnelförstärkning

De flesta Fjordling 17 är byggda med vattentunnel.

Original är tunneln fastskruvad med Helicoil, vilket är en ingjuten gänga utformad som en metallspiral.
Den konstruktionen har några svagheter vilket gör att det kommer in vatten i dubbelbotten.
Konsekvensen är att båtarna blir tunga och tillslut ruttnar träet i durken.
Vår egna konstruktion ger en tät och stark konstruktion som avhjälper problemet.

Förstärkningarna tillverkas i syrafast rostfritt stål (A4) och storleken är 30x50 mm.
De limmas på insidan av botten och originalskruvarna ersätts med längre M6, i rostfritt. Skruvar ingår ej.
Fördelarna är att båten blir tät i botten och man kan dessutom demontera tunneln vid behov, även efter att man monterat en ny durk i båten.

Antalet skruvar skiljer mellan årsmodellerna, så kontrollera hur många skruvar din båt har.
En tydlig monteringsanvisning ingår. Läs den noga och följ den.

OBS: Om hela tunneln tas bort, är det viktigt att den även limmas fast i båten igen vid återmonteringen.
Passa då även på att göra själva tunneln starkare, så att den bättre klarar påfrestningarna.

Pris: 48 kr/st inkl. moms plus frakt

Läs mer »
Monteringsanvisning »

Kantlist till träinredningen

På kanten på träinredningen sitter det en T-list.
Vi har tagit fram lister motsvarande de som sitter original.
De ska nog passa i flera olika modeller av Fjord

Notera att tjockleken på inredningen skiljer i båtarna.

Vi har lister i dessa mått:
− 12 mm grå
− 14 mm vit
− 15 mm grå
− 16 mm grå

Pris: 40 kr/m inkl. moms plus frakt

Hydraulstyrning

På Fjordlingarna brukar det ofta monteras lite större motorer och därför är det viktigt att ha en riktigt bra styrning.
Om båten går fortare än 47 knop rekommenderas att använda en SeaStar Pro.

SeaStar pro har speciella egenskaper som är viktiga på en Fjordling.
Cylindrarna är förstärkta och har uppgraderade tätningar. Rattpumparna klarar ett högre systemtryck och vid hög belastning så låser sig styrningen istället för att öppna övertrycksventilen och risken för snabba kursförändringar minskar därmed avsevärt.
Det är en uppskattad funktion.

I paketet ingår:
Seastar PRO bullhorn hydraulcylinder
Seastar PRO rattpump HH5770-3
Seastar hydraulolja 2 liter

Pressad hydraulslang i kevlar av typen HO57 beställs separat i önskad längd.
På Fjordlingar används normalt 14 eller 15 fots slangar, beroende på vilken skrovgenomföring som används.

Kontakta oss för pris.

Luftning hydraulstyrning

Att få bort all luft ur hydraulstyrningen kan vara en utmaning om man inte har en professionell fyllningsmaskin från SeaStar.
Vi har tagit fram en enkel och smidig slang för oss som inte har en sådan maskin.
Den har snabbkopplingar som passar direkt på luftningsnipplarna på SeaStars styrcylinder.

Fungerar så att man ansluter slangen till båda luftningsnipplarna och sen öppnar man dem 1 varv.
Det gör att du sen kan fortsätta vrida på ratten även efter att kolven nått sitt ändläge och oljan cirkulerar då i systemet.
Vrid ratten många varv åt båda håll. 

Målet är att få upp all luft upp till rattpumpen, där den försvinner.

När slangen är monterad kan man även svänga motorn för hand och då ser man i slangen om det finns luft kvar i cylindern.
Är styrningen redan fylld med olja men behöver luftas igen, går slangen att beställa fylld med olja så att det inte tillförs ny luft.

Pris: 325 kr/st inkl. moms plus frakt